ANALİZ: Alışveriş Sitelerindeki Yorumlar Ne Kadar Gerçekçi?

Uzun bir aradan sonra herkese yeniden, yeni bir yazıyla merhaba. Bugün bir süredir aklımda olan bir konuya hazır fırsat bulmuşken giriş yapayım dedim.

Bugünkü konumuz internet üzerinden alışveriş yapan kişileri ilgilendiriyor. Bu yazıyı okuyanların eminim ki çoğu en az 1 defa internet üzerinden bir alışveriş yapmıştır. Birazda olsa bilinçli olan her insan genellikle internet üzerinden yapacağı en küçük alışverişte bile alacağı ürünün/hizmetin birden fazla (hatta benim gibi abartıyorsa onlarca) web sitesinden ürünle ilgili kullanıcı yorumlarını okumayı, eğer yeterli derecede tatmin olacağı yorum bulamıyorsa forumlarda sormayı uygun görür. Tabi bu dediklerim bilinçli tüketiciler ve araştırmayı sevenler için geçerli. Binlerce liralık ürünleri manavdan elma, armut alır gibi satınalan kısıma belki sonraki yazılarda yeri gelince değinebiliriz.

Bugünkü konumuz genelimizin her zaman takip ettiği ve alışveriş yaparken kullandığı sitelerdeki yorumlar ne kadar gerçekçi? Site ismi belirtmeden genel olarak konuyu değerlendirmek istiyorum.

Konuya Türkiye'deki alışveriş sitelerindeki yorumların ne kadar bilinçsizce yazıldığıyla girmek istiyorum. Belli başlı alışveriş sitelerine bakacak olursak, gerçekten aldığı ürünün neye yaradığını bilerek alıp ona göre değerlendiren, artılarıyla eksileriyle ürünü yorumlayan kişiler gerçektende çok çok az.

Sizde benim gibi çoğu kez ürünle ilgili hiçbir bilgi verilmeyen, "ben aldım çok güzel" , "süper bir ürün" , "5 tane aldım sende kaçırma" , "ben aldım babamda aldı arkadaşımda aldı kayınçomda aldı sende al" tarzı gerçek yorum değeri taşımayan yorumları görmüşsünüzdür. En nefret edilen yorum türleri bunlar oluyor genelde.

Binlerce TL lik ürünlerin altında "ben aldım çok güzel sende mutlaka kaçırma" türünde sanki manavdan elma alıpta "çok tatlı, sende 2 kilo al" gibi basit ve son derece aptalca yorumlara bilinçli insanların sinirlenmemesi işten bile değil. Bunun içinde onlarca parça var, ne demek güzel. Güzel olduğu buradan bakıncada görünüyor ama bu bir yorum değeri taşımıyor.

Tabikide herkes bir ürünü üst seviyede en son detayına kadar bilmek ve test etmek zorunda değil ama 10.000 TL den daha yüksek fiyatlı bir fotoğraf makinasına "ben aldım nokia 6600 ın kamerasından daha güzel çekiyor" diye yorum yazılınca dumur oluyorsunuz. Birde üründen ne beklediğini bilmeyenlerin yorumlarıda çoğunlukta. Mesela bilgisayara bir kasa fanı bakayım dediğinizde bir yorumda "çok sessiz çalışıyor" denilirken diğer yorumda "traktör gibi ses çıkarıyor" gibi tamamen birbirine zıt yorumları görebiliyorsunuz. Laf olsun hesabı yorum yazanlarda yok değil. Mesela "ben aldım sende al" türü yorumların çoğunda yorumcuların ürünleri satın almadığına bile eminim. Alışveriş siteleri yorum olsun çamurdan olsun diyerek yorumlara çok tölerans gösterebiliyorlar ama keşke bu yorumu yapan kişi sitemizden bu ürünü SATIN ALMIŞTIR veya SATIN ALMAMIŞTIR tarzı bir uyarıda gösterseler çok güzel olurdu. Bu sayede birşey hakkında yorumlar araştırılırken sırf puan kazanmak için alakalı/alakasız yazılmış hiçbir değeri olmayan yorumlarda temizlenmiş olurdu.

Tam 10 yıldır internet dünyasının içindeyim ve alışveriş sitelerinde binlerce yalan yanlış yorumlar gördüm. Analizlerime göre genelde bu tip yalan yanlış yorumlar şunlardan oluşmakta:

* Ömründe eline almadığı ürünlere sırf puan kazanmak için alakasız "ben aldım süper, sende al süper, herkes alsın süper, hayatta çok süper" gibi boş yorumlar yapanlar.
* Aldığı ürünü gerçektende yeterli derecede test edebilecek bilgisi olmayanlar.
* Rakip firmanın ürünlerini kötüleyen satıcılar.
* Markayı sevmediği için kasıtlı olarak kötüleyenler.
* Kendi işine ürünün yarı performansı yaradığı için hiç göremediği kötü yanlarını anlatamadığı için vasat ürünleri dünya harikası sananlar.

Alışveriş sitelerindeki yorumların %70-80inin ürün performansıyla alakaları bulunmuyor. Genelde üstteki sebeplerden ürünü araştıranın hiçbir işine yaramayan veya onu yanlış yönlendirecek yorumlar yerine gerçekten bilinçli kullanıcıların çok detaylı testler yapıp yorumladıkları donanım haber gibi forumları unutmamak lazım.

Yorumlardaki siyahla beyaz arasındaki fark kadar fazla olan yorumlar genelde kullanıcı deneyimiyle alakalı bir sorun. Alışveriş sitelerindeki yorumları okurken bunu gözönünde bulundurmayı unutmayın derim. Unutmayın, "bana sadece saatte 50 km hızla giden araba yeter, geri kalan yanları hiç önemli değil" diyen adamın arabanın kırmızı veya beyaz renk olması pekte umurunda olmaz.
Share:

0 Yorumlar:

Yorum Gönder

Bunlara Göz Atmalısın

Stats

Bu Blogda Ara

Arşiv

Hakkında

Teknoloji manyağı

Latest Posts

Featured

İletişim Formu

Ad

E-posta *

Mesaj *

Mutlaka Okumanız Gerekenler

AD BANNER

Etiketler

Blog Arşivi